سراش

 

نماز جماعت

وَ أَقِیمُواْ الصَّلَاةَ وَ ءَاتُواْ الزَّکَاةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ

و نماز را برپاى دارید و زکات دهید و با رکوع‏کنندگان رکوع کنید.(بقره/43)


ای کسانی که اهل ایمانید                   از نیایش مدد فرا خوانید

صبرهم چون دعا مددکار است                   وخدا بهر صابران یار است

----------

با خون خود نوشتم از نیل تا فرات                   من کشته نمازم قد قامت الصلاه

تفسیر:

با این که دستور اخیر، اشاره به مسأله نماز جماعت است، ولى از میان تمام افعال نماز تنها «رکوع» را بیان کرده و مى فرماید: «با رکوع کنندگان رکوع کنید» این تعبیر، شاید به خاطر آن باشد که نماز یهود مطلقاً داراى رکوع نبود، این نماز مسلمانان است که یکى از ارکان اصلى آن، رکوع محسوب مى شود.جالب این که نمى گوید: نماز بخوانید، بلکه مى گوید: أَقیمُوا الصَّلاةَ «نماز را به پا دارید» یعنى تنها خودتان نمازخوان نباشید بلکه چنان کنید که آئین نماز در جامعه انسانى بر پا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بیایند.بعضى از مفسران گفته اند: تعبیر به «أَقیمُوا» اشاره به این است که نماز شما تنها اذکار و اوراد نباشد، بلکه آن را به طور کامل به پا دارید که مهم ترین رکن آن توجه قلبى و حضور دل در پیشگاه خدا و تأثیر نماز در روح و جان آدمى است. (المنار، ج 2، ص 293)

در حقیقت در این سه دستور اخیر، نخست پیوند فرد با خالق (نماز) بیان شده، و سپس پیوند با مخلوق (زکات) و سر انجام پیوند دسته دسته جمعى همه مردم با هم در راه خدا!.

نماز در فرهنگ الهى ستون دین است ؛ از این رو از صیانت و مراقبت و سلامت آن به اقامه تعبیر مى شود؛ زیرا ستون، برپاداشتنى است، نه خواندنى. مراد از اقامه نماز، برپاداشتن و احیاى نماز در جامعه و به جا آوردن حقّ نماز با رعایت همه شرایط ظاهرى و باطنى آن و عدم اکتفا به شکل ظاهرى آن است.اقامه کننده نماز که با خداى منعم ارتباط برقرار کرد و به او تقّرب جست از خلق خدا غافل نمى شود. لازمه این عدم غفلت، رفع مشکلات آنان و از جمله برطرف کردن فقر و نیازهاى مادى و اقتصادى با پرداختن زکات و انفاق هاى مالى است. کاربرد عنوان ایتاء و تعبیر جمع در امر به پرداخت زکات، براى تذکّر به احیاى این واجب اجتماعى و مرتفع ساختن فقر عمومى در سطح جامعه است.آن که فقط نماز مى خواند، در حقیقت نسخه ستون سازى را مى خواند، نه این که ستون را برپادارد. رسول اکرم (ص) نیز فرمود: کسى که نماز او را فحشا و منکر باز ندارد جز دورى از خدا از نماز بهره اى نمى برد (نهج الفصاحه ، ج 2، ص 582) نمازى که ستون است و برپاداشتنى، نه الفاظ و خواندنى، توان خاموش کردن آتش گناه را دارد.

از طرف خداوند فرشته اى است که هنگام نماز ندا مى دهد: اى فرزندان آدم، برخیزید به طرف آتش هایى که بر جانتان افروختید، آن را با نماز خاموش کنید؛ أ یّها النّاس قوموا إ لى نیرانکم الّتى أ وقدتموها على ظهورکم...( من لایحضر، ج 1، ص 203)راغب اصفهانى نیز به این نکته توجه داشته مى گوید: هرجا سخن از فرمان به نماز و مدح و ستایش آن است تعبیر به اقامه مى شود؛ نظیر وأ قیموا الصّلوة ، والمقیمین الصّلوة ، ربّ اجعلنى مقیم الصّلوة و فإ ن تابوا و أ قاموا الصّلوة ، که مراد، برپاداشتن نماز با همه شرایط و عدم اکتفا به شکل ظاهرى آن است و آن جا که در مقام مذمّت است تعبیر به قیام مى شود: وإ ذا قاموا إ لى الصّلوة قاموا کسالى(نساء/ 142) نه اقامه ؛ یعنى منافقان و بیماردلان به سوى نماز مى ایستند، نه آن که بخواهند نماز را برپادارند و چون قیام آنان با کاهلى وسستى همراه است، خود قدرت ایستادن ندارد، چه رسد به این که بخواهند عامل ایستادگى نماز شوند.( مفردات راغب)از آن جهت که نماز کوثر و چشمه اى است که در مدخل ورودى منزل نمازگزار روان است و او شبانه روز پنج بار در آن شستشو مى کند، نمازگزار یا آلوده نمى شود یا اگر آلوده شد زود طاهر مى شود(نهج الفصاحه ، خطبه 199)

حدیث:

1-از امام باقر(ع) نقل است که فرمود:این آیه دربارة رسول اکرم‌و علی بن ابیطالب‌نازل شده است‌؛ زیرا آنان نخستین کسانی بوده‌اند که نماز گزاردند و رکوع نمودند".(تفسیر البرهان‌، ذیل آیه فوق‌.)

2-اسحاق بن مبارک گوید: از امام کاظم(ع) سؤال کردم، آیا زکات فطره از مواردى است که خداوند فرموده: «و أقیموا الصلوة و آتوا الزکاة»؟ حضرت فرمود: آرى ...»( تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ۸۹، ح ۱۰)

3-رسول مکرّم (ص)به نابینایى فرمودند: بین منزل خود و مسجد طنابى نصب کن و با گرفتن آن ریسمان خود را به مسجد برسان و از فضیلت جماعت محروم نشو(وسائل الشیعه ، ج 8، ص 293، ح 9)

4- پیامبر اسلام (ص)فرمود: به یهود و نصاری سلام کنید، و بر «یهود امت من» سلام نکنید. عرض کردند: یا رسول الله! یهود امت شما کیست؟ فرمود: آنهایی که اذان و اقامه را می‏شنوند، ولی در نماز جماعت حضور پیدا نمی‏کنند. علت این که رسول گرامی اسلام (ص) مسلمانانی را که در نماز جماعت شرکت نمی‏کنند این چنین سرزنش می‏کند، برای این است که آنان وحدت مسلمین را می‏شکنند، و با اعمال خویش تفرقه و جدایی در بین مسلمین به وجود می‏آورند، و با عدم حضورشان در صحنه‏ی شعائر اسلامی، دشمنان را به اسلام و مسلمین مسلط می‏نمایند(نماز از دیدگاه قرآن و حدیث)

5- پیامبر (ص) فرمود: «و لو علموا ای فضل فیهما لاءتوهما و لو جثوا». اگر مردم پاداش بسیار نماز صبح و عشاء را به جماعت درمی‏یافتند، گرچه چهار دست و پا مانند راه رفتن کودکان شیرخواری باشد خود را به نماز جماعت می‏رساندند(سفینة البحار، ج 5، ص 378)

داستان:

1-روزی روزگاری مردی بود که همیشه برای خواندن نماز به مسجد می رفت.شبی آماده شد و لباس آراسته پوشید و راهی مسجد شد.از قضا آن شب باران تندی شروع به باریدن کرده بود.و چون زمین خیس بود مرد در بین راه به زمین خورد و تمام لباس هایش کثیف و گلی شد.پس به خانه برگشت و لباس هایش را عوض کرد و دوباره به راه افتاد.اما چند قدم بیشتر بر نداشته بود که پایش سر خورد و دوباره زمین خورد و باز راهی منزلش شد و لباس هایش را عوض کرد و به راه افتاد.این بار مردی را دید که فانوسی به دست گرفته بود و خواستار آن بود که مرد را تا مسجد همراهی کند.آن دو با هم به راه افتادند و چون به در مسجد رسیدند مرد به آن شخص فانوس به دست تعارف کرد که اول او وارد مسجد شود اما آن شخص امتناع می کرد و وارد نمی شد.مرد از او پرسید که دلیل این همه اجتناب او از مسجد چیست؟آن شخص در پاسخ گفت: دلیل آن است که من شیطانم.مرد کمی ترسید و گفت: اگر تو شیطانی ، پس چرا مرا تا در مسجد همراهی کردی؟شیطان گفت: بار اولی که به مسجد می آمدی من باعث شدم که زمین بخوری.و چون تو دوباره تصمیم گرفتی که به مسجد بروی، خداوند تمام گناهانت را آمرزید و من هم دوباره کاری کردم که به زمین بخوری اما چون قصد کردی که باز به مسجد بروی، خداوند گناهان پدر و مادرت را نیز آمرزید و من ترسیدم که اگر باز باعث شوم که تو به زمین بخوری و تودوباره به مسجد بروی، خداوند گناهان فامیل و خاندانت را نیز بیامرزد.این بود که گفتم تو را تا در مسجد همراهی کنم تا به سلامت به مسجد برسی.

2-از عبدالله بن مسعود نقل شده است که: روزی از تکبیر نماز جماعت ماندم و به خاطر این کار یک بنده آزاد نمودم، و وقتی که جریان را خدمت پیامبر اکرم (ص) عرض کردم فرمود: فضیلت از دست رفته را درک نخواهی کرد ای پسر مسعود! اگر تمام روی زمین را انفاق کنی، ثواب تکبیر  از دست رفته را جبران نخواهد نمود(داستانها و حکایتهای مسجدص 90 - 89)

3-یکی از آزادگان چنین نقل می‏کند: ما در اردوگاه رمادیه بودیم و همواره مراسم نماز جماعت را برگزار می‏کردیم. در مقابل، عراقی‏ها که از انسجام و وحدت بچه‏ها بیمناک بودند، سعی در بر هم زدن نماز جماعت و ایجاد تفرقه در میان ما داشتند. یک روز که نماز را شروع کرده بودیم، عراقی‏ها کابل به دست، کنار پنجره‏ها آمدند و ما را زیر نظر گرفتند. پس از نماز، عراقی‏ها پیش نمازمان را که یک فرد بسیجی بود، صدا زدند و با خودشان بردند. پس از چند ساعت برگرداندند، ولی آن قدر به کف پاهایش کابل زده بودند که چشمهایش کم سو شده بود و به زحمت اطراف خود را می‏دید(نماز در اسارت،ص 69)


هنوز نظری ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


۰
جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۲۵ ب.ظ
۰
سیدهادی محمدپور

سایت

سراش

سراش مخفف سراج شیعه میباشد

مطالب قرآنی

آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم

گلچین بهترین مداحی های کشور


<<سیدهادی محمدپور>>


نکته : این سایت تازه تاسیس است تا بارگزاری کامل مطالب صبور باشید.

نویسندگان

سیدهادی محمدپور